Social media strategie kan merkwaarde verbeteren.

Uit onderzoek van NIBAA Institute Utrecht is gebleken dat een goede social media strategie de merkwaarde van een onderneming aanzienlijk kan verhogen. Een voorwaarde is echter dat de social media strategie goed in lijn moet worden gebracht met de bestaande bedrijfsstrategie. Social media dient met een lange termijn visie benaderd te worden en structureel ingebed te worden in alle bedrijfsprocessen.

Starbucks laat zien hoe het niet moet. Zij wisten vorig jaar hun imago een flinke ‘boost’ te geven door de inzet van diverse social media, maar werden vervolgens hard met de neus op de feiten gedrukt toen de nieuwe Interbrand lijst uitkwam. Er werd vrijwel geen financiële waarde toegevoegd aan het merk. De reden hiervan was dat de online gedane beloftes aan de klant intern niet waargemaakt konden worden.

Een andere voorwaarde voor succes is dat de branche waarin men actief is, social media als belangrijk ervaart. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat EbayGoogle en Apple hoog scoren op ‘social media presence’ (in internationale waarderingslijsten). Deze branches kunnen simpelweg niet bestaan zonder social media en internet, omdat hun merkwaarde voor een groot deel hierdoor wordt bepaald. Desondanks blijft ‘online presence’ voor elke organisatie belangrijk. Interbrand heeft dit onlangs dan ook opgenomen als ‘nieuw’ criterium in haar waarderingsmethode van de meest sterke merken. Meer info over het onderzoek is hier te vinden.

Inspererend:

Het is mooi om te zien hoe de cultuur veranderd en waar bedrijven zich op het moment op richten. Het is een enorme verandering met vergeleken 50 jaar geleden. als je nu ziet hoe bedrijven bakken met geld betalen om te mogen adverteren op internet sites om een bepaalde doelgroep te bereiken. Dit heeft echter wil succes want er zijn nogal bedrijven die maar al te graag willen betalen om een stukje reclame te maken op internet.

Aantrekkelijk:

Voor mensen die veel op internet surfen en mensen die sites maken en beheren. Wanneer een bedrijf zoals Apple geen media tot zijn beschikking heeft kan zoon bedrijf simpelweg niet bestaan. Het is vooral mond tot mond reclame en reclame via het sociaal medium.

toekeomstpotentieel:

In de toekomst zal deze vorm van media reclame een nog sterkere invloed krijgen op het gebied van reclame maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: